Bij toeval kreeg ik een paar jaar geleden een aantal ingelijste houtdrukken van de Belgische kunstenaar, Frans Masereel in handen. Mijn grote bewondering voor het werk van Masereel groeide vanaf die dag. Masereel wordt als een van de boeiendste Belgische kunstenaars van de twintigste eeuw genoemd. Zijn werk, dat grotendeels bestaat uit houtsneden in zwart-wit, is een kreet van opstandigheid tegen de tragedies van zijn tijd.
Ik houd van het scherpe zwart-wit contrast en van de eenvoud van zijn kunst. Het grootste deel van zijn werk is in zwart-wit en dat had een duidelijke reden: ‘Het contrasteren van licht en donker paste bij zijn behoefte om de contrasten van het menselijke leven en samenleven meedogenloos weer te geven.’ [bron]
Hij was modern voor zijn tijd: hij publiceerde namelijk bij voorkeur samenhangende reeksen van houtsnedes of beeldverhalen, die in boekvorm werden uitgegeven en waarin nauwelijks een geschreven woord voorkwam.
Over Frans Masereel
Hijwerd op 31 juli 1889 in Blankenberge, geboren. Hij was een Vlaamse graficus, houtsnijder, kunstschilder en tekenaar en wordt beschouwd als de belangrijkste houtsnijder en graficus uit de twintigste eeuw. Hij reist veel en rond 1910 gaat hij in Parijs wonen en komt daar toevallig in aanraking met de houtsnede.
In zijn atelier in Nice
De houtsnede: de eeuwenoude volkskunst van ‘het prenten snijden’
Frans Masereel gaf in zijn houtsneden zijn eigen visie en zijn verzet weer op het moderne leven in de grote steden tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw en wist op deze manier de massa te bereiken. Zijn houtsneden zijn een aanklacht tegen de uitbuiting van de gewone mens maar moesten vooral voor zichzelf spreken: eenvoudig maar niet simplistisch. Masereel zei dat hij in de houtsnede het middel bij uitstek had gevonden dat hij zocht om zijn maatschappijkritiek en zijn pacifisme aan duizenden mensen bekend te maken.
De houtsnij-techniek leende zich bij uitstek om het licht en donker te verbeelden. Masereel leefde in een maatschappij die werd gekenmerkt door grote tegenstellingen: tegenstellingen tussen armoede en rijkdom, tussen machteloosheid en macht.
Tot aan het einde van zijn leven was Masereel actief omdat hij steeds bleef geloven in zijn boodschap: menselijke broederschap. Zelf verklaart hij dat hij in de houtgravure het middel had gevonden dat hij zocht om zijn ideeën aan duizenden mensen duidelijk te maken. Door het ontbreken van herdrukken is het nu nauwelijks nog mogelijk van zijn werk kennis te nemen.
Veel van zijn houtsnedes zijn nog steeds te koop. De waarde van zijn houtsneden hangt van vele factoren af. Onder andere van de datering, de afdruk en het onderwerp. De prijzen schommelen van 100 tot 1000 euro. [bron]
Frans Masereel: de kunstenaar met een roeping
Bij toeval kreeg ik een paar jaar geleden een aantal ingelijste houtdrukken van de Belgische kunstenaar, Frans Masereel in handen. Mijn grote bewondering voor het werk van Masereel groeide vanaf die dag. Masereel wordt als een van de boeiendste Belgische kunstenaars van de twintigste eeuw genoemd. Zijn werk, dat grotendeels bestaat uit houtsneden in zwart-wit, is een kreet van opstandigheid tegen de tragedies van zijn tijd.
Ik houd van het scherpe zwart-wit contrast en van de eenvoud van zijn kunst. Het grootste deel van zijn werk is in zwart-wit en dat had een duidelijke reden: ‘Het contrasteren van licht en donker paste bij zijn behoefte om de contrasten van het menselijke leven en samenleven meedogenloos weer te geven.’ [bron]
Hij was modern voor zijn tijd: hij publiceerde namelijk bij voorkeur samenhangende reeksen van houtsnedes of beeldverhalen, die in boekvorm werden uitgegeven en waarin nauwelijks een geschreven woord voorkwam.
Over Frans Masereel
Hij werd op 31 juli 1889 in Blankenberge, geboren. Hij was een Vlaamse graficus, houtsnijder, kunstschilder en tekenaar en wordt beschouwd als de belangrijkste houtsnijder en graficus uit de twintigste eeuw. Hij reist veel en rond 1910 gaat hij in Parijs wonen en komt daar toevallig in aanraking met de houtsnede.
In zijn atelier in Nice
De houtsnede: de eeuwenoude volkskunst van ‘het prenten snijden’
Frans Masereel gaf in zijn houtsneden zijn eigen visie en zijn verzet weer op het moderne leven in de grote steden tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw en wist op deze manier de massa te bereiken. Zijn houtsneden zijn een aanklacht tegen de uitbuiting van de gewone mens maar moesten vooral voor zichzelf spreken: eenvoudig maar niet simplistisch. Masereel zei dat hij in de houtsnede het middel bij uitstek had gevonden dat hij zocht om zijn maatschappijkritiek en zijn pacifisme aan duizenden mensen bekend te maken.
De houtsnij-techniek leende zich bij uitstek om het licht en donker te verbeelden. Masereel leefde in een maatschappij die werd gekenmerkt door grote tegenstellingen: tegenstellingen tussen armoede en rijkdom, tussen machteloosheid en macht.
Tot aan het einde van zijn leven was Masereel actief omdat hij steeds bleef geloven in zijn boodschap: menselijke broederschap. Zelf verklaart hij dat hij in de houtgravure het middel had gevonden dat hij zocht om zijn ideeën aan duizenden mensen duidelijk te maken. Door het ontbreken van herdrukken is het nu nauwelijks nog mogelijk van zijn werk kennis te nemen.
Veel van zijn houtsnedes zijn nog steeds te koop. De waarde van zijn houtsneden hangt van vele factoren af. Onder andere van de datering, de afdruk en het onderwerp. De prijzen schommelen van 100 tot 1000 euro. [bron]
Zelf een werk van Masereel aan de muur? Klik hier: https://www.madmix.nl/product/houtsnedes-frans-masereel/
Dit delen:
Gerelateerd